
PCOEW6355 Translation by OSCE Language Services 

 PC.DEL/1697/15 
 10 December 2015 
  
 ENGLISH 
 Original: RUSSIAN 
Delegation of the Russian Federation 
 
 

STATEMENT BY MR. ALEXANDER LUKASHEVICH, 
PERMANENT REPRESENTATIVE OF THE RUSSIAN FEDERATION, 

AT THE 1082nd MEETING OF THE 
OSCE PERMANENT COUNCIL 

 
10 December 2015 

 
On the freedom of the media in the OSCE area 

 
 
Mr. Chairperson, 
 
 We are extremely concerned by the ongoing practice in a number of OSCE States of 
imposing groundless restrictions on the work of the media and of persecuting journalists. 
 
 For example, the Department of Foreigners in Poland has confirmed the withdrawal 
of the residence permit of Rossiya Segodnya international news agency correspondent 
Mr. L.V. Sviridov. He is obliged to leave the country by 13 December. 
 
 The Sviridov affair has been dragging on since October 2014, when the Polish 
authorities first withdrew the Russian journalist’s accreditation and then inaugurated the 
process to strip him of his residence permit. Moreover, for an entire year, neither the Polish 
Internal Security Agency, which initiated the deportation process, nor the other competent 
authorities would or could explain to Mr. Sviridov or to the Polish or international 
communities what the complaints against him consisted of and what rules he had broken. 
Mr. Sviridov has appealed several times against the measures to the appropriate bodies, 
including the judicial authorities. 
 
 We view this situation as persecution of a Russian journalist for his professional 
activities and as a violation of his professional rights and the freedom to write and express 
opinions. We hope that the Polish court will resolve this matter efficiently and objectively, 
grant Mr. Sviridov’s requests and protect him and allow him the opportunity to continue his 
work in Poland unobstructed. 
 
 Another striking example is the persecution of Hobby radio. The Polish National 
Broadcasting Council, which oversees the work of the media, announced its intention to 
revoke the company’s licence. This was because of a daily hour-long, wide-ranging 
programme broadcast by Hobby for many years under a contract that was initially with Voice 
of Russia radio and then with the Sputnik agency (part of the Rossiya Segodnya media 
holding company). The licence was withdrawn on the grounds that granting air time to third 



 - 2 - PC.DEL/1697/15 
  10 December 2015 
 
parties was against Polish law. This meant that the owner of Hobby effectively lost control 
over its broadcasting content. 
 
 Human rights activists and journalists even in Poland see these sanctions as being 
purely politically motivated. They point out that a precedent is being set that endangers 
freedom of speech in the country, because in seven years of operation with its current 
composition, the National Council had not withdrawn a licence from anyone before. Poland 
is effectively introducing political censorship. 
 
 We should also like to recall that in September this year, the Ministry of Foreign 
Affairs of Poland deliberately held up the processing of a visa for the deputy editor-in-chief 
of the Rossiya Segodnya agency, Mr. D.S. Gornostayev, who was going to the annual OSCE 
Human Dimension Implementation Meeting in Warsaw. 
 
 Problems with freedom of the media have also arisen in another OSCE participating 
State. On 7 December in Turkey, the members of a Russia 1 television film crew were 
arrested in Hatay province on the border with Syria as they were on their way to the 
neighbouring province of Gaziantep. They were detained by unknown persons in plain 
clothes, who refused to introduce themselves or show their identification. They took the 
Russian film crew to a police station, where they were informed of a decision to deport them 
from Turkey on the stated grounds of “violating the rules for the activities of foreign 
journalists in the Republic of Turkey”. The authorities refused to provide any kind of 
explanation. 
 
 One might ask what “rules” the Russian journalists had actually broken. The 
impression is that Turkey was afraid that the correspondents would inconvenience the 
Government by uncovering illegal activities in the Turkey-Syria border area. 
 
 This incident is typical of a whole series of violations of the rights of local and foreign 
media in Turkey. The international community was up in arms about the arrest of the 
editor-in-chief of the Turkish newspaper Cumhuriyet, Mr. C. Dündar, and the head of its 
Ankara bureau, Mr. E. Gül, in connection with an article they had published about the 
involvement of the Turkish security services in supplying weapons to fighters in Syria. The 
journalists were accused of espionage, disclosure of State secrets and terrorism. They face 
life imprisonment. The incident was condemned by the OSCE Representative on Freedom of 
the Media, Ms. D. Mijatović, as well as by several international human rights organizations. 
 
 The situation with freedom of the media in Lithuania is not entirely satisfactory either. 
There, a targeted policy of eliminating dissension through intimidation and pressure on 
undesirable media has compelled the First Baltic Channel to cease broadcasting its daily 
news programme “Lithuanian Time” from the beginning of next year. 
 
 The holding company Baltic Media Alliance, which the First Baltic Channel is part 
of, has circulated a specific statement on this matter. It noted in particular that the decision to 
discontinue production of the only Russian-language news programme in the country was a 
product of the current political situation in Lithuania. The holding company management 
rightly pointed out that Lithuanian policy in the area of mass communication was not 
currently in line with the requirements of freedom of speech. They believe that the 
“Lithuanian Time” television programme promoted the development of democracy in the 
country in that it offered a diversified perspective on local events. However, as stressed in the 



 - 3 - PC.DEL/1697/15 
  10 December 2015 
 
statement, the media policy of the current Lithuanian authorities has little in common with 
European values, of which freedom of speech is a fundamental component. 
 
 At the official level, the complaints against the First Baltic Channel were first made 
by the State security department in its annual report for 2013. In that document, almost all of 
the local Russian-language media that take an affirmative line with regard to the Russian 
Federation are described as nothing but vehicles of the Kremlin through which it 
communicates its information and ideology in Lithuania. The report essentially sanctioned 
the start of the persecution of media disagreeable to the authorities. 
 
 We strongly condemn such actions, which are in flagrant violation of a whole range 
of OSCE commitments. We call upon the authorities of Poland, Turkey and Lithuania to stop 
obstructing reporters in their work. We expect the OSCE Representative on Freedom of the 
Media, Ms. D. Mijatović, to respond in a timely and targeted fashion to these cases of 
persecution of Russian journalists and to other similar incidents, as she did in the case of the 
Cumhuriyet journalists. 
 
 Thank you for your attention. 


